גיליון 75 דימיון דימיון אביב 2025
אלון חסיד

דמיון דמוי־אמונה

Pietra Paesina Tuscan – Italy 5.8×12 cm

אבן חלימה, מאוסף יהושע (שוקי) בורקובסקי

מאמר זה עוסק בדמיון דמוי־אמונה (belief-like imagination). אפתח בדיון במאפייניו הייחודיים של דמיון מסוג זה, ואתמקד במאפיינים שבגינם הוא שונה מהנחה או ממחשבה סתמית מחד גיסא, ומאמונה מאידך גיסא. אראה כי על אף שדמיון זה, בניגוד לאמונה, לא "מחויב" לייצג את האמת, יש בסיס ראשוני לומר שהוא מחויב לייצג את מה שנקבע כאמיתי בפרויקט הדמיוני שבו הוא עולה, ובמובן זה הוא אנלוגי לאמונה. לאחר שאראה שאנלוגיה זו בין דמיון לאמונה אינה מדויקת, אציג עמדה מתונה יותר, שלפיה דמיון כולל נקיטת פרספקטיבה דוקססטית כלפי עולם דמיוני. כלומר, דמיון אינו אלא העמדת פנים להאמין, או משחק בתפקיד מאמין, ביחס לעולם דמיוני כלשהו. מסקנתי תהיה שאפשר להגדיר דמיון מהסוג הנדון על בסיס מושג של העמדת פנים (או משחק בתפקיד), וזאת בניגוד לעמדה המקובלת, שלפיה העמדת פנים מוגדרת על בסיס דמיון. הגדרה זו מסבירה את מאפייניו דמויי־האמונה של הדמיון, תוך שימוש במושג הפרימיטיבי, אך הרווח מאוד, של העמדת פנים.

אלון חסיד הוא פרופסור חבר במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר־אילן. תחומי עיסוקו העיקריים הם פילוסופיה של הנפש (mind) ושל התודעה, פילוסופיה של התפיסה ואסתטיקה. מחקריו בשנים האחרונות נתמכו במענקי מחקר של הקרן הלאומית למדע, ופורסמו בכתבי־עת מרכזיים בפילוסופיה. הם עוסקים במעמדו הקוגניטיבי של דמיון, ביחסיו למצבי תודעה אחרים (בפרט אמונות והתנסויות תפיסתיות), ובפונקציונליות הייחודית של דמיון בהקשרים השונים שבהם הוא עולה.

אתר זה רשום ב-wpml.org כאתר פיתוח. עבור אל מפתח אתר ייצור אל remove this banner.